Att må bra, att vara glad.

Skillnad på att må bra och att vara glad.
 
Jag tror, utifrån mina egna erfarenheter, att det är skillnad på att må bra och att vara glad.
 
Att vara glad betyder inte alltid att man mår bra.
Och att må bra betyder inte alltid att man är glad.
 
Och för en person med Borderline, så är det en stor skillnad.
 
 
Man kan, som djupt deprimerad vara glad.
Och man kan, som en välmående ''normal'' människa, vara ledsen.
 
 
Att må bra handlar inte bara om att man är glad, inte för mig.
Det handlar om kropp och själ som tillsammans blir ett.
Det handlar om att man kanske inte är jätteglad, men inte heller jätteledsen. Man kanske är helt neutral.
Och att den neutrala känslan inte får en att tippa.
Det är att ta hand om sig själv utan att behöva anstränga sig för det.
Det är att ha sunda relationer till sunda människor.
Det är att känna sig lugn i sig själv.
Något som jag inte känt på länge.
 
 
Att vara glad handlar inte bara om att man mår bra, för mig handlar det om så mycket mer.
För mig handlar det om att i just den här stunden, så gör det inte ont.
I just den här stunden, så känner jag så mycket känslor.
Jag känner lycka, eufori, rastlöshet och kärlek. Ibland även rädsla.
Rädsla för att dessa känslor försvinner inom kort.
Rädsla för att jag aldrig kommer få känna dessa känslor igen.
Men lättnad, för att jag får släppa allt i just den här stunden. Och bara vara.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: